Alles in 1! - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Larissa - WaarBenJij.nu Alles in 1! - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Larissa - WaarBenJij.nu

Alles in 1!

Blijf op de hoogte en volg Larissa

20 November 2016 | Colombia, Santa Marta

Er zijn alweer een paar maanden verstreken sinds mijn laatste update… na enige ervaring met waarbenjij.nu merk je gewoon dat je lui wordt :) dus dit zal ook m’n laatste verhaaltje zijn met een samenvatting van al mijn avonturen als backpacker in Zuid-Amerika in slechts 1 verhaal!

In de tussentijd is er een heleboel gebeurd. Ten eerste ben ik sinds 31 augustus afgestudeerd als MSc Food Technology! 31 augustus was ook mijn laatste stagedag bij Gloria, en daarmee mijn laatste stagedag ooit. Ik heb een erg leuke tijd gehad in Gloria, dus ik mis het sfeertje soms wel. Maar het hardwerkende leven inruilen voor een mega vakantie was ook niet verkeerd! Deze begon met een bezoek van Mousha en Ymke op 3 september, inclusief heel belangrijk: stroopwafels, oude kaas en pepernoten! waarmee ik vervolgens 3 weken door het zuiden van Peru en een stukje Bolivia heb rondgereisd, 3 topweken! Na een weekendje Lima vlogen we naar Arequipa waar we de stad verkend hebben en de Colca Canyon trek van 3 dagen hebben gedaan. Van Arequipa zijn we direct naar La Paz in Bolivia gegaan, met een crappy bus want er werd ons geen andere optie aangeboden, wat dus niet aan te raden is. Betaal vooral wat meer voor wat fatsoenlijks :) beter is gewoon een internationale bus die op je wacht terwijl je de grens oversteekt en je stempeltjes bij migratie ophaalt, want onze oversteek was een beetje een rare onduidelijke bedoeling. Maar goed, we leefden nog! In La Paz niet veel bijzonders gedaan, maar de 3-daagse zoutvlakte tour vanaf Uyuni met Quechua Connection was heel gaaf! Naast de zoutvlakte zelf bezoek je op dag 2 en 3 nog vele andere mooie landschappen en op de tweede avond is het gebruikelijk om de nacht door te brengen in de hotspring onder de sterrenhemel met veel te veel wijn. Van La Paz zijn we daarna via Puno naar Cusco gegaan, met internationale bus dit keer: 10x beter, we hebben nog wat geleerd deze vakantie. Cusco is een supergezellige stad met daarnaast een hoop te doen in de omgeving, waarvan de bekendste natuurlijk de Machu Picchu. Wij hebben de 4-daagse jungle trekking (hiken, mountainbiken, raften en ziplinen) gedaan met de 4e dag op Machu Picchu zelf, met een hele gezellige groep! Met het weer hadden we helaas op de laatste dag minder geluk, wat resulteerde in poncho party op de Machu Picchu, maar dat had ook wel wat. We hebben tussen de buien door toch nog wel de (gebruikelijke) plaatjes kunnen schieten. En het uitzicht is adembenemend, maar wel toeristisch. Na de tour en souvenirtjes jacht (als je een trui met lama's zoekt, haal die dan hier) moest ik toen alweer afscheid nemen van Moes en Ym, 3 weken vliegen voorbij…

Vanaf dat moment was ik solo reizigster, maar ik heb sindsdien nog steeds niet echt alleen gereisd. In de hostels ontmoet je gemakkelijk andere backpackers waar je dan weer een tijdje mee optrekt, heel gezellig! Ik ben nog even blijven hangen in Cusco en heb de Rainbow Mountain trek gedaan en een poging tot de Sacred Valley tour, maar die was helaas gecanceld vanwege stakingen die gepaard gingen met wegblokkeringen. Via Lima ben ik naar het noorden van Peru vertrokken waar ik een week heb besteed in Huaraz waar de omgeving heel goed is om te hiken. Met twee vrienden die ik in Lima heb leren kennen heb ik daar twee hikes gedaan en zelf nog een dagtripje naar een gletsjer. De Santa Cruz hike van 3 dagen hebben we met z’n tweeën gedaan met kampeer- en kookspul mee. Een hike vol mooie uitzichten, maar wel koud zodra de zon ondergaat, vooral als je de afwas ook nog eens in de rivier moet doen. Na 3 dagen is het ook weer fijn om terug te zijn in de bewoonde wereld, want dan wil je wel weer een keer douchen of naar een wc in plaats van bosjes (Inca wc).

Van Huaraz ben ik daarna naar Trujillo gereisd en daarna met een reisgenootje via Máncora (kust noorden Peru) en Guayaquil (niet zo veel te doen voor toeristen) naar Quito in Ecuador gereisd. Quito is dan wel de hoofdstad van Ecuador, maar heeft ondanks dat toch aardig wat groen in de stad met leuke parken. We verbleven in het hostel Secret Garden waar ik een invasie van Nederlanders aantrof (en Duitsers, maar die zitten eigenlijk overal). En we besloten samen een fietsen te huren (typisch) voor een tochtje door de stad. Na een aantal dagen toerist uithangen in de stad heb ik een vijfdaagse tour geboekt in de Amazone. En die was FAN-TAS-TISCH! 5 dagen afgezonderd van de buitenwereld (geen wifi), elke dag wakker worden met junglegeluiden, zwemmen in het meer met zonsondergang en natuurlijk veel dieren, reptielen en insecten gespot in zowel wandelingen als vanaf de boot. We hadden zelfs een tarantula als huisdier in de douche, maar die bleef gelukkig keurig in een hoekje zitten. De Galapagos eilanden heb ik toch maar overgeslagen, want als je die goed wil bezoeken met een cruise ben je in totaal sowieso wel 2000 euries kwijt. Eentje voor op m’n wishlist als ik terugkom met een groter budget, want ik ben wel jaloers gemaakt door de backpackers die wel genoeg plata (doekoes) hadden. Het stadje Baños is ook populair onder de backpackers met een uitgebreid aanbod aan outdoor activiteiten, waar ik heb geraft, gemountainbiked, gechilled in de hotspring en niet te vergeten, geschommeld bovenop de berg bij casa del arbol. Na Baños ben ik via Quito naar Bogotá in Colombia afgereisd. Ik had het plan dit, net zoals de oversteek van Ecuador naar Peru, met een internationale bus te doen, maar in het hostel ontmoette ik een meisje die ook naar Colombia ging op de ouderwetse en goedkopere manier en aangezien ik geen gekke verhalen over deze oversteek had gehoord, besloot ik hetzelfde te doen, en dat ging prima dit keer! Van Quito met de taxi naar het busstation, bus naar een grensplaatsje, taxi naar de grens, migratie Ecuador, wandelend de grens over, migratie Colombia, taxi naar het busstation en de bus direct naar Bogotá. In totaal waren we 32 uur kwijt, maar toch weer wat centjes bespaard, en daar doe je het tenslotte voor als backpacker…

Na alle positieve verhalen over Colombia, kan ik het nu eindelijk zelf ontdekken. En wat zeggen is zeker waar! Colombia is een toppertje. Vele mooie plekken en erg vriendelijke mensen. In Bogotá (graffiti art op straat bekijken!) weer een nieuw reisgenootje ontmoet, waarmee ik eerst naar woestijngebied, Desierto Tatacoa, ben gereisd. Hier had het gek genoeg hard geregend had de nacht ervoor wat de woestijn in een grote blubberbende veranderde, maar zo beleef je de woestijn ook eens op een andere manier. Daarna door naar de koffieregio voor een mooie wandeling door Valle de Cocora en uiteraard een tour bij een van de vele koffie finca’s (plantages) met een goed bakkie na afloop. De stad Medellín, dat niet heel lang geleden nog een drugsstad was waar vele moorden per jaar werden gepleegd, is nu een stuk veiliger en een populaire reisbestemming geworden. Met een metrosysteem, inclusief kabelmetro met een topuitzicht over de stad, kun je overal komen voor ~60 ct per rit. De hoogtepunten waren de free walking tour en paragliding (goedkoop)! En nu zit ik in het noorden van Colombia te chillen op het Caribische strand in de buurt van Santa Marta en vlak naast nationaal park Tayrona, waar ik morgen met wat mensen rond ga wandelen en misschien ook wel met overnachten in een hangmat. Tot zover mijn avonturen in de afgelopen maanden in Peru, Bolivia, Ecuador en Colombia! 4 december vlieg ik naar Panama om daar mijn laatste 2,5 week vakantie door te brengen met m’n vriendje! En dan kom ik met de Kerst weer een keertje naar Nederland, een betere tijd om thuis te komen is er niet dacht ik zo! Hasta pronto!

Groetjes vanaf het Caribische strand!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Larissa

Actief sinds 27 April 2016
Verslag gelezen: 681
Totaal aantal bezoekers 4174

Voorgaande reizen:

27 April 2016 - 01 December 2016

Chillen en een beetje afstuderen in Peru en meer!

Landen bezocht: